Om stillingen
For Ringerike kommune søker vi ny assisterende rådmann. Som assisterende rådmann vil du ha fokus på strategisk utvikling av kommunen.
Du vil få ansvar for å lede kommunens sektor for strategi og utvikling. Strategi og utvikling ble etablert høsten 2018 som en ny enhet. Sektoren har ansvaret for overordnet planlegging og strategi inkludert kommuneplan.
Som assisterende rådmann vil du lede strategiske prosesser i kommunen og ha ansvaret for prosess frem til politiske vedtak og gjennomføring. Du må like å arbeide og ha kontakt med politisk ledelse og politiske organer.
Opprettelse av ny sektor for strategi og utvikling var et strategisk grep for å styrke arbeidet med økt vekst i Ringerike kommune. Økt oppmerksomhet og kapasitet til å følge opp kommunale strategier, befolkningsvekst og næringsutvikling er nødvendig. Kommunen vil i forbindelse med byggingen av den nye Ringeriksbanen og ny E16 ha en offensiv holdning til befolknings- og næringsvekst.
Som assisterende rådmann har du en stab bestående av digitaliseringssjef, næringssjef, byplansjef og klima- og miljøsjef. I tillegg har du ansvar for enhet for miljø og areal og enhet for IKT. Enhet for miljø og areal består av avdelingene for oppmåling, regulering, byggesak og landbruk. Enhet for IKT består av IT drift og utvikling.
Assisterende rådmann er en del av rådmannens ledergruppe og fungerer som stedfortreder for rådmann.
Arbeidsoppgaver
- Tydelig ledelse av sektoren
- Utøve rollen som samfunnsutvikler og tilrettelegger - både som initiativtaker og koordinator, men også i form av operativ faglig deltakelse
- Tilrettelegge for økt effektivitet og bedre økonomisk styring
- Fungere som stedfortreder for rådmann i interne og eksterne fora
- Initiativtaker, leder, pådriver, koordinator og aktiv bidragsyter inn i strategiske prosesser og planarbeid
- Ha løpende dialog med og aktivt følge opp de prosjektene og prosessene sektoren jobber med til politikere, formannskapet, utvalg, eksterne aktører og til resten av organisasjonen
- Bygge en kultur i sektorens om er i tråd med kommunens mål og planer
- Overordnet ansvar for kommunens IKT- og digitaliseringsstrategi
Om deg
- Vi ser etter deg som har bred ledererfaring, helst fra offentlig sektor, og forståelse for grensesnittet mellom politikk og administrasjon. Du må være opptatt av samfunnsutvikling, ha fokus og oppnå resultater
- Fagenhetene som ligger i strategi og utvikling holder høyt faglig nivå. Det er naturlig at den personen vi søker har erfaring fra ledelse av kompetanseenheter
- Det er viktig at du har operativ ledererfaring og at du kan vise til konkrete resultater fra gjennomføring av omstilling-, endring- og utviklingsprosjekter. Vi vektlegger dessuten at du har tyngde i erfaring fra komplekse organisasjoner
- Du bør ha analytiske egenskaper med fokus på fakta og grundighet i prosesser og beslutninger
- Du må være tydelig og "drivende" i gjennomføring av beslutninger
- Du er robust til å stå i situasjoner og dilemmaer, også i det offentlige rom
- Som leder ser du etter potensial og muligheter hos de du leder ved å utforske og utfordre. Du leder gjennom tydelige mål, oppfølging og tilbakemeldinger
- Du er konsekvent, forutsigbar og utøver lederrollen på en tillitsskapende måte, både internt og eksternt
Øvrig bakgrunn, erfaring og ferdigheter vi ser etter
- Du har høyere utdannelse innen relevant fagområde, gjerne med erfaring som samfunnsutvikler og innen strategisk ledelse
- Erfaring fra ledende stilling innen relevante fagområder for å kunne ha god bestillerkompetanse internt, er viktig
- Det er en fordel at du har erfaring fra - eller kjennskap til offentlig sektor/offentlige prosesser
- Du bør også ha erfaring fra endrings- og omstillingsprosesser og fra arbeid med større prosjekter, gjerne innen utvikling, utbygging e.l.
- Erfaring fra strategisk ledelse med fokus på samfunnsutvikling vil være en klar fordel
- Det er viktig at du er selvgående som leder med egenskaper og evne til å bygge kultur og jobbe med kontinuerlige forbedringsprosesser
- Du bygger nettverk for å oppnå resultater
- Gode kommunikasjonsferdigheter
Vi tilbyr konkurransedyktige betingelser.
For nærmere informasjon eller spørsmål til denne stillingen, vennligst ta kontakt med våre rådgivere i Skagerak Consulting.
Alle henvendelser til Skagerak Consultings rådgivere før søknadsfristen, behandles konfidensielt og om ønskelig også overfor vår oppdragsgiver.
Øvrig:
Vi ønsker mangfold og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av alder, kjønn, etnisitet og funksjonsnedsettelse. I likhet med alle andre offentlige stillinger, vil det for denne stillingen bli utarbeidet en søkerliste som gir informasjon om navn, kjønn, kommune og alder på alle som søker på stillingen. Denne søkerlisten vil i utgangspunktet ikke sendes ut, men vil være offentlig og derfor tilgjengelig for alle som ber om innsyn. Det er mulig å søke om å slippe å stå på den offentlige søkerlisten, men kravene er strenge. Ønsker du at navnet ditt ikke skal stå på denne listen, må du krysse av og begrunne dette i det elektroniske søknadsskjemaet. Dersom søknaden ikke innvilges, vil du få mulighet til å trekke deg fra prosessen