Prosjektledelse og prosjektstøtte - TISK prosjektet hos Helsedirektoratet
Oppstart: Snarest
Varighet: 30.06.2021 m/ mulighet for forlengelse i 6mnd
Omfang: Inntil 4 FTE
Frist: 09.03.2021, kl. 12.00
Vi vurderer å levere på denne med en kombinasjon av kandidater fra ulike partnere
Aktuelle kandidater må ha erfaring fra offentlig sektor og helsesektor.
For å styrke direktoratets gjennomføringsevne i pågående prosjekter og oppdrag har Helsedirektoratet behov for bistand i prosjektledelse- og støtte for flere av de pågående prosjektene i TISK-porteføljen:
Aktuelle pågående prosjekter er:
TISK- delprosjekt IKT:
Har ansvar for utvikling av flere digitale løsninger som retter seg mot innbyggere og tjenestene, dette gjelder bl.a. prøvesvarshåndtering, kontaktregister for kommuneleger, nasjonal ID for personer uten norsk personnummer, digitalt innreiseregister og vaksinepass.
Forprosjekt obligatorisk testing ved grenseoverganger:
Prosjektet har ansvar for kontakt mot grensekommuner med teststasjoner og respektive statsforvaltere og håndterer løpende problemstillinger som meldes fra tjenesten. Kontakt mot samarbeidende myndigheter som Politidirektoratet, DSB og Tollvesenet. Prosjektet følger med på utviklingen ved grensepasseringene når det gjelder antall innreisende, antall testede og antall positive smittetilfeller og rapporterer på aktivitetstall til departementet.
Prosjekt nasjonal forsyning og logistikk av antigen hurtigtester
Har ansvar for forsyning og logistikk av hurtigtester til bruk i kommuner og ved grenseovergangene. 5 mill. antigen hurtigtester er bestilt nasjonalt og skal fordeles lokalt etter behov. Det er behov for å etablere og implementere et system for å ivareta en god logistikk rundt bestilling og fordeling av hurtigtester til landets kommuner.
Det er behov for 1-2 prosjektledere med seniorkompetanse som kan bistå med prosjektledelse innenfor en eller flere av de pågående prosjektene.
Oppgaver for
prosjektleder vil blant annet være:
- Lede prosjekter med større og mindre grad av digitalisering
- Lede prosjektgrupper i tett samvirke med mange organisasjoner og aktører
- Planlegge og sikre fremdrift av leveranser
- Rapportere på status og fremdrift
Listen er ikke uttømmende og andre oppgaver kan tilkomme.
Det er behov for 1-2 juniorprosjektledere som kan bistå med prosjektstøtte innenfor en eller flere av de pågående prosjektene.
Oppgaver for
prosjektstøtte vil blant annet være:
- Støtte til prosjektleder
- Bistå med prosesskartlegging (tegne prosesskart, flytskjema)
- Bistå med rapportering på aktivitetsdata og oppfølging av løpende oppgaver inn i de ulike prosjektene
- Organisere og booke møter og skrive møtereferater
- Oversiktsplanlegging
- Følge opp anskaffelser
- Arkivering og dokumenthåndtering
For begge roller vil det kunne tilkomme andre oppgaver, da det stadig tilkommer nye oppdrag til TISK-prosjektet som må løses med raske leveranser. Grunnet uforutsigbarhet når det gjelder oppdragsmengde kan det være behov for å oppskalere teamet med ytterligere 1-2 ressurser. Det bes derfor om at leverandør beskriver mulighetsrommet for dette og hvor raskt denne skaleringen kan iverksettes.
Prosjektleder og prosjektstøtte vil jobbe tett på resten av TISK-prosjektgruppen. Vi praktiserer for tiden i all hovedsak hjemmekontor, men noe tilstedeværelse i våre lokaler i Vitaminveien 4 i Oslo kan bli aktuelt.
Minimumskrav til kompetanse og erfaring (krav som må oppfylles)
- For seniorprosjektleder: minimum 5 års dokumentert erfaring fra prosjektledelse av større prosjekter med stort aktørbilde og minst en med erfaring fra prosjekter hvor digitalisering har vært en viktig komponent for å lykkes
- For juniorprosjektleder: Fra 2 års erfaring fra prosjektledelse av relevante prosjekter
- Alle tilbudte ressurser må ha relevant kurs/utdanning/sertifisering innen prosjektledelse. Eks. PRINCE2 - sertifisert eller annen relevant prosjektmetodikk
- Prosjektstøtte/juniorprosjektleder må ha dokumentert kompetanse i prosesskartlegging og tilhørende arbeidsverktøy
- Tilbudte ressurser må ha relevante referanser maks 2-3 pr tilbudt ressurs
- Konsulentene skal være tilgjengelig for oppstart som forespurt og i hele oppdragsperioden inkludert opsjoner
Kompetanse og erfaring utover minstekrav (legges til grunn for evaluering)
- Kjennskap til forvaltningsnivåene i offentlig sektor
- God kjennskap til aktørbildet i helsesektoren
- Erfaring med logistikk av medisinsk forbruksmateriell
- Strukturert, løsningsorientert og gode samarbeidsevner.
- Dokumentert god skriftlig og muntlig framstillingsevne.
- Solid gjennomføringsevne.
- God rolleforståelse
- Tilbyders mulighet til å eskalere ut ressursbruk ved behov
Kompetanse og erfaring dokumenteres i vedlagte CV’er. Dokumentert erfaring vil bli tillagt vekt i evalueringen i tillegg til formalkompetanse. Aktuelle kandidater vil bli intervjuet.