KBN, den norske stats kommunalbank, er et av Norges største finansforetak med 450 milliarder i forvaltningskapital. Vi finansierer kommunale investeringer over hele landet, og ønsker å fremme bærekraftige lokalsamfunn, samt bidra til det grønne skiftet. Bankens utlån til kommunal sektor finansieres i internasjonale kapitalmarkeder. Vi skal utvikle og forvalte digitale løsninger som sikrer kundene førsteklasses kundeopplevelse, og på samme tid bidrar til forenkling og kvalitetsheving internt i KBN.
Vi er i dag rundt 80 ansatte med finans- og teknologibakgrunn som sammen skal ta frem gode løsninger. Vi har flat struktur og samarbeider godt på kryss og tvers i en kultur der kunnskapsdeling, og initiativ verdsettes høyt. Som nyansatt vil du raskt bli en del av teamet og selskapet, og du vil involveres i mange prosesser på tvers av forretningen.
Vi ønsker å gi deg som kandidat et bedre bilde av hva denne jobben handler om. I følgende podkast kan du høre et intervju med Head of Post Trade Operations, Helen Rocha Dahlseng når hun blir intervjuet om jobben:
https://soundcloud.com/meyerhaugen/kommunalbanken-operationsofficer/s-n7iEMzHOqRi
Om jobben:
Stillingen tilhører Post Trade Operations, som i dag er 7 ansatte. Post Trade har ansvaret for oppgjør, oppfølging, låneadministrasjon, samt utveksling av sikkerhetsstillelser for alle bankens transaksjoner. Vi står foran strategisk viktige oppgaver der vi skal gi våre lånekunder en helt ny digital kundeopplevelse. Dette betyr at vi skal re-designe våre interne prosesser, med fokus på automatisering i hele verdikjeden – fra låneforespørsel, underveis i prosessen, frem til innfrielse. Nå trenger vi deg som har dybdekunnskap fra låneprosesser, og som brenner for å gi våre kunder førsteklasses service – effektivt, vennlig og med høy kvalitet, støttet av robuste og sømløse rutiner internt.
Arbeidsoppgavene vil være varierende, og vil inkludere:
- Være pådriver for, og ta en sentral rolle i, utformingen av nye låneprosesser, herunder valg av digitale løsninger og implementeringen av disse for hele verdikjeden
- Sikre korrekt låne- og dokumentasjonsbehandling, betalinger og avstemminger samt AML-kontroller – effektivt og med høy kvalitet
- Utvikle tilhørende rutiner, dokumentasjon og bidra i kompetanseutviklingen
- Etter hvert, drive frem prosesser og løsninger relevante for Post Trade Operations, eksempelvis; oppgjørs-, betalings-, collateral- og tilsvarende prosesser for bankens transaksjoner i de internasjonale kapitalmarkedene
Hvem ser vi etter?
Vi ser etter deg som har bred erfaring fra låneprosesser, eksempelvis fra boliglån, bedriftslån eller andre finanseringsområder.
Følgende kriterier gir et bilde av kompetansen vi ser etter for å sikre at du vil trives og kunne utføre en god jobb;
- Utdanning på masternivå eller tilsvarende, gjerne med fordypning i finans
- God kunnskap om, og erfaring med, låneprodukter og prosesser, finansielle renteinstrumenter og finansiell infrastruktur
- Strukturert, analytisk og kvalitetsbevisst
- God til å drive frem prosesser preget av struktur, og holder i flere prosesser parallelt
- Svært gode kommunikasjonsevner på norsk og engelsk, i skjæringspunktet mellom IT og forretning, samt evner å formulere komplekse problemstillinger på en forståelig måte til ikke-teknologer, og alle lag av organisasjonen
- Gode ferdigheter i Office-verktøy og prosessdesign
For å lykkes og trives i rollen er det viktig at:
- Du forstår at vi og bransjen er i stor endring og du bør trives med endring og de mulighetene det gir innenfor de reguleringene som gjelder
- At du erkjenner at endringer i etablerte prosesser krever en god blanding av langsiktige mål, formidling og inkludering, systematikk og spontanitet, begeistring og jordnærhet – og at du motiveres av å være i disse skjæringspunktene
- Du bidrar gjerne utover egne kjerneoppgaver
- Evner å ta initiativ
- Raus med andre
- Evner å skape gode relasjoner
- Tør å utfordre, både deg selv og dine kollegaer
Hvorfor jobbe hos KBN?
- Vi tilbyr faglige utfordringer og selvstendig ansvar med korte rapporteringslinjer
- Vi er en stor finansinstitusjon med få ansatte. Dette medfører at våre alle ansatte har brede ansvarsområder og stor eksponering mot hele virksomheten
- Vi har gode tradisjoner for å gjøre aktiviteter utenom jobb – og har også fått det til under Koronapandemien (med smittevernregler ivaretatt)
Utover dette kan vi tilby den rette kandidaten;
- Konkurransedyktige lønnsbetingelser, pensjonsordning og forsikringsvilkår
- Sentral beliggenhet i Vika og gode løsninger for utstyr på hjemmekontor
- Firmahytte på Skeikampen
- Treningsrom
- Egen kantine med sunn mat
Mer informasjon:
Ta gjerne kontakt med Head of Post Trade Operations, Helen Rocha Dahlseng, via telefon +47 924 21 841 eller vår rekrutteringspartner Henrik Andersson i MeyerHaugen AS, for en uformell og konfidensiell prat om rollen. Du når ham via telefon +47 416 70 787 eller e-post
henrik@meyerhaugen.no.