Vår kunde (operatørselskap) har en rekke pågående og planlagte digitale prosjekter som skal levere sentrale og forretningskritiske løsninger til organisasjonen, og trenger derfor å styrke teamet med en IT Professional.
Vi ønsker oss en profil som kan styrke oss på prosess og prosessmodellering så vel som på metoder og best praksis innen gjennomføring av digitale prosjekter. Vedkommende skal også levere PMO tjenester til våre prosjekter og porteføljeledere.
Kvalifikasjoner:
Kompetanse og erfaring:
- Minimum 2 års erfaring fra relevant arbeid.
- Erfaring med PMO arbeid, fortrinnsvis både prosjektstøtte og porteføljestøtte.
- Erfaring og god kunnskap om mulighetene i Microsoft Teams og Microsoft SharePoint. Kunne være en pådriver og legge til rette for samarbeid og riktig lagring ved bruk av disse verktøyene.
- God forståelse og erfaring med aktiviteter som inngår i leveranseprosjekter og ved implementering av leveranser i organisasjonen.
- God forståelse for IT løsninger og deres formål.
- Gode Excel kunnskaper
- Liker å sette seg inn i nye verktøy.
- Erfaring med oppfølging av de klassiske parameterne i leveranseprosjekter; tid, kvalitet, scope og kost. Grunnleggende kunnskap om budsjett og kostoppfølging i prosjekt.
- Erfaring med aktiviteter som involverer organisasjon, mennesker, prosesser og teknologi.
- Bred kompetanse og erfaring fra et bredt sett av metoder og verktøy for prosjektgjennomføring.
- Formell kompetanse og erfaring med agile metoder og verktøy er en fordel.
- Erfaring med identifisering og oppfølging av interessenter.
- Kunnskap om og erfaring fra prosessmodellering og formalisering av arbeidsprosesser.
- Erfaring fra olje og gass sektoren og applikasjoner som brukes i bransjen er en fordel.
Personlige egenskaper:
- God til å jobbe i team, men også selvgående.
- Ikke redd for å si ifra og vet at godt samarbeid bygger på tillit og gjensidig respekt.
- Fleksibel, med solid arbeidskapasitet og en innstilling som sier at «alt kan fikses»
- Trives med varierte oppgaver, søker kontinuerlig forbedring og er proaktiv i dette.
- Målrettet og kundefokusert
- Nøyaktig og strukturert. Må like å jobbe med oppfølging og kontinuerlig forbedring.
- Sterke analytiske egenskaper
- Gode kommunikasjonsegenskaper og «soft skills» egenskaper
- Behersker norsk og engelsk, både muntlig og skriftlig
Ansvar og arbeidsoppgaver:
- PMO støtte til prosjektene, porteføljene og kjerne teamet
- Legge til rette for og ha en påseer rolle i forhold til riktig bruk av verktøy og prosesser for samarbeid, deling og lagring av data og informasjon. Viktige nøkkelord er Microsoft Teams, Microsoft SharePoint, Apps for kost oppfølging, Excel, Miro, Whiteboard mm.
- Ansvarlig for å forme, forankre og gjennomføre ett løft for vårt rammeverk, «ProjectToolbox», og hvordan vi understøtter ulike metoder og verktøy for gjennomføring av digitale prosjekter.
- Bidra til modning, formalisering og modellering av arbeidsprosesser - med mål om å få dette på plass i selskapets BMS.
- Sørge for framdrift på egne ansvarsområder og egen produksjon, samt rapportere i henhold til plan på dette.
Varighet: 12 mnd